Ekonom.hu: 530 millió euróra nőtt a szerbiai e-kereskedelem

Share

Az Ekonom által készített, részben big data kutatáson alapuló jelentés szerint Szerbia e-kereskedelmi teljesítménye 2021-ben megközelítette a 530 millió eurót.

Ez a bevételtömeg jelentős lemaradást mutat a régió egyéb szereplőivel szemben – Magyarország online kereskedelme ennek mintegy hat és félszerese. Ugyanakkor a viszonylagos elmaradás a régiós terjeszkedés feltételeit termetheti meg számos tőkeerős webáruház számára.

Az Ekonom kutatása arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2021-es növekedési ütem elérte a 40%-ot; 2020-ban a szerb online piac összesített teljesítménye csupán 378 millió euróra rúgott, 2021-ben azonban 530 millió eurós teljesítményről beszélhettünk. Vagyis kimondható, hogy a szerb e-kereskedelem növekedési üteme gyorsabb volt a magyarországinál (40% vs. 32%).

Tényszerűen megállapítható, hogy az alacsony bázis segíti a dinamikus növekedést Szerbia esetében, ugyanakkor érdemes látni azokat a mutatókat, amelyek a jövőbeli növekedés motorját szolgáltathatják.

Szerbia lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis azonban nem haladja meg a 2 millió 360 ezer főt. Noha ez az érték alacsonynak tűnhet, a Balkán viszonylatában az interneteléréssel rendelkező szerbiai felhasználók aránya nem lóg ki a sorból.

A jelentés rámutat arra, hogy a szerb internetes vásárlók átlagos költése 44 euró; ez mintegy 15-20 százalékkal alacsonyabb a magyarországinál, az árfolyamváltozások és inflációs adatok miatt nem beszélhetünk tényszerű összehasonlításról.

A két ország közötti számottevő – hat és félszeres – különbséget elsősorban a vásárlási gyakoriság közötti különbség szolgáltatja. Míg a magyar online vásárló évente átlagosan 18 tranzakciót bonyolít, addig a szerb csupán 5,1-et.

A jelentés szerint a szerb lakosság műszaki cikkeket, ruházati és divattermékeket, számítástechnikai eszközöket, sportfelszereléseket, játékokat és FMCG termékeket vásárol a legszívesebben. Ezek sorrendje jellemzően a nemzetközi trendeket tükrözi.

Adódik a kérdés, milyen okokra vezethető vissza a szerb e-kereskedelem viszonylagos lemaradása, illetve milyen növekedési potenciállal rendelkezik a szektor?

Az elektronikus fizetések rendkívül alacsony aránya – csupán a fizetéskor történő bankkártyás tranzakciók aránya meghatározó – arra enged következtetni, hogy a webáruházak megoldásai és a lakosság bizalma még erősen javításra szorul. Általános problémát jelent a logisztikai szolgáltatások alacsony színvonala, illetve az automata átvevőpontok alapvető hiánya. Zárszóként elmondható, hogy a szerb e-kereskedelem az út elején jár, ami komoly növekedési potenciált tartogat számára. Kérdés, hogy a magyar tulajdonú webáruházak kívánnak-e élni a déli piacnyitás lehetőségével.

Dániel

Senki sem annyira objektív, hogy feltevés és bizonyított tény között mindenkor különbséget tudjon tenni. Van, hogy valamiről azt hisszük, bizton tudjuk, de elszámítjuk magunkat, és visszatalálni sokszor minden, csak éppen nem egyszerű. (Ferdinand von Schirach)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük