A tavaszi motorozás veszélyei – egészség, biztonság, élvezet

Share

Megérkezett a tavasz, megérkeztek a motorosok. Bár az idő néha – sőt elég sokszor – csípős még, kerékpáron is elkél még reggelente a sapka, sőt a kesztyű is, ám ez az elszánt motorosokat nem riasztja vissza. Amikor már három napnál tovább süt egyfolytában a nap, akkor előkerül a motor a garázsból és nincs tovább menekvés az utakról. Ha pedig már a motor kint, akkor nehezen mondunk neki ellent… nem igaz?

A tavaszi motorozásnak azonban számos veszélye van – illetve sok olyan dolog van, amire fokozottabban oda kell figyelni – ezt mondja a gumibomba.hu szakértője. Nézzük ezeket, mire is van szükség ahhoz, hogy a tavaszi motorozás élvezetes, biztonságos, és betegségmentes legyen.

Az első napsugarak megjelenése még nem jelenti azt, hogy a levegő is felmelegedett. A helyzet általában az, hogy egy kint töltött nap után azt érezzük, hogy teljesen felmelegedett az idő, ez azonban elég becsapós, hiszen a motoron ülve, a nagyobb sebesség mellett inkább a hideg telet érezzük, mint a napos tavaszt. A tavasz kezdetén érdemes még inkább a téli öltözethez hasonlóan öltözni, inkább legyen melegünk, minthogy másnap köhögve, tüsszögve, lázasan ébredjünk. Amikor már kezd melegünk lenni a motoron, szépen lassan lehet váltani a tavaszi öltözékre.

Nagyon fontos, hogy védjük a fejünket, hiszen a hideg szél nagyobb károkat is okozhat, mint egy egyszerű megfázás. A fül és a torok például rendkívül érzékeny pontja a motorozóknak, de könnyen megfázhat a fej is. Legyünk óvatosak a tavaszi motorozással, mert egy-egy hosszabb ideig tartó gyulladás különféle szövődményekhez vezethet. Azt pedig senki nem szeretné, hogy az első motorozás miatt aztán egész tavasszal ki kelljen hagynia a száguldozást. Érdemes tehát körültekintőbbnek és óvatosabbnak lenni a tavaszi öltözködés terén.

Mielőtt tavasszal motorra ülnénk szükséges, hogy a járművet és a biztonsági felszereléseket alaposan átvizsgáljunk. A motor hónapokig a garázsban pihent, kizárólag akkor üljünk fel rá, ha teljesen biztosak vagyunk abban, hogy minden jól működik rajta. Fontos ellenőrizni az akkumulátort, ha télre nem szereltük ki, akkor arra most lesz szükség és egy alapos töltés sem árt. A gumikat elsősorban szükséges felfújni, figyelni kell a nyomásra, és érdemes jól átvizsgálni, keletkezett-e rajta valamilyen sérülés, vannak-e repedések, mennyire kopott stb. A futófelület és a teleszkóp ellenőrzése sem szabad hogy elmaradjon. A következő ellenőrzési pont a kormánycsapágy, amelyet könnyen megtehetünk, ha középállványra helyezzük a motort, ha erre nincs lehetőség, akkor kérjünk segítséget. A csere akkor szükséges, ha a csapágy kopog. Könnyen ellenőrizhető az első és a hátsó folyadék, általában egy olajcserét érdemes a tavaszi időszakban beiktatni. A lánc feszességének ellenőrzése az utolsó feladat, amely után már csak a motort kell beindítani. Megeshet, hogy elsőre lassan indul, ilyenkor járatni kell, ha már beindult, akkor ellenőrizzük még a kuplungot, a fékeket, lámpákat, irányjelzőket stb. Az első motorozás máris indulhat.

A biztonság érdekében nem elég csak a motor állapotára kitérni. Szükséges, hogy a jármű vezetője is kellőképpen felkészüljön az első, majd az egész jó időn át tartó motorozásra. Fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy mikor ültünk utoljára motoron, hiszen a test és a reflexek is elszoktak ettől a helyzettől. Megeshet, hogy első motorozás alkalmával azon kapjuk magunkat, hogy egy-egy testrészünk fáj, vagy kényelmetlen a motor, vagy hogy nem úgy reagálunk a helyzetekre, mint annak előtte. Fontos, hogy a kezdeti időszakban a saját és mások biztonsága érdekében is lassabban hajtsunk, fokozottan figyeljünk miden körülményre, majd amikor már újra megszoktuk, és teljesen természetessé válik a motorral közlekedés, akkor lehetünk bátrabbak.

Azért is fontos, hogy a kezdeti időszakban lassabban hajtsunk, mert a jó idő még nem jelenti azt, hogy az aszfalt teljesen fel is melegedett. Az aszfaltnak hosszabb idő kell, hogy elérje azt az ideális melegséget, amikor már a motor kereke nem csúszik ennyire rajta. A másik, ami miatt még fokozottabban oda kell figyelnünk a motorozásra az az autósok figyelmetlensége. Az autósok pár hónap alatt teljesen megfeledkeztek a város kétkerekű ördögeiről, akikkel közösen bitorolják az utakat. Figyeljünk helyettük is, hogy biztonságos maradjon az utazás.

Ha ezekre odafigyelünk, akkor kellemes és élvezetes, biztonságos és betegségmentes lehet a tavaszi motorozás.

Máté

Az újságírók sem tökéletesebbek, mint bármely más szakma képviselői. De az újságírói etikát követők munkája minőségileg más, mint azoké, akik kivonják magukat alóla. (Timothy D. Snyder)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük