2014 óta a leglassabb növekedési ütemet érte el a hazai e-kereskedelem. A megtorpanás elsősorban az inflációs környezetnek, a megnövekedett lakossági kiadásoknak és a negatív hangulatnak tudható be. Határozottan érezhető a spórolás a tartós fogyasztási cikkek piacán.
A GKID és az Árukereső által közzétett jelentés szerint jelenlegi gazdasági helyzet „csupán” ráerősített a kifulladó lendületre, így az elmúlt három negyedév, valamint az évvégi szezon első pár hetének és a Black Friday akcióinak tükrében 2022-ben mindössze 8-10 százalékos éves növekedés várható a belföldi online kiskereskedelemben.
Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a rekordokat döntögető inflációs adatok tükrében az éves növekedés negatív előjelű reál eredményt jelent.
Az Ekonom.hu által végzett elemzések még borúlátóbb eredményre mutatnak; összességében a bruttó bevételek 7,2 százalékos növekedése látható, ami minden idők leggyengébb eredménye a hazai e-kereskedelmi piacon. A GKID elemzőinek jelenlegi várakozásaiban csak egy kisebb recessziós időszak szerepel. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság normalizálódásával már 2023 második felében csökkenhet az infláció, növekedhetnek a reálbérek, újra dinamikus növekedési pályára állítva az online kiskereskedelmet.
„Ebben azok a kereskedők lesznek előnyben, akik hosszú ideje felépítették a vásárlók bizalmát, és minőségi, színvonalas kiszolgálással építettek vásárlói bázist”
– mondta Michal Vodák. Bár az ár fontos tényező a piacon, szerinte emellett a választék és a megbízhatóság legalább annyira fontos. Az árérzékenység miatt felértékelődnek az akciók, a valós árleszállítások, ezekre akár várni is hajlandók a fogyasztók, akik többféle stratégiát követhetnek: van, aki már most elkezdte a vásárlást, hogy az inflációs hatást megelőzze vagy mérsékelje, míg mások épp kivárják az akciós időszakot, hogy kihasználják a kedvezményeket.