Újszerű Black Friday vár a hazai online vásárlókra, hiszen az akciókat érintő árfeltüntetés szabályai ez évtől jelentősen változtak. Az új jogszabály szerint minden kereskedőnek – hagyományos üzleteken és webáruházakban egyaránt – akcióhirdetéskor fel kell tüntetnie az előző 30 nap legalacsonyabb árát; az akció mértéke ehhez az árhoz mérhető.
Ennek a szabályozásnak köszönhetően a korábbi „fel-leárazós” tisztességtelen gyakorlat lehetetlenné válik, vagyis a kereskedők nem tehetnek előnyt szert azáltal, hogy az akció ideje előtt felárazzák a termékeiket, majd ahhoz számítva nagyobb százalékot írnak az árcímkékre. A színlelt árcsökkenések különösen a fekete péntek napjára voltak jellemzőek. A tavalyi Black Friday idején ez a szabályozás még nem volt érvényben, noha Magyarország piacvezető e-kereskedője, az eMAG már ezt a gyakorlatot alkalmazta – részben a kereskedői renomé helyreállítása érdekében.
A trükközés visszaszorításában az is fontos szerepet játszik, hogy csakis 15 napnál régebben forgalomban lévő termékek esetében érvényesíthetők akciók. Nem mellesleg a Gazdasági Versenyhivatal erélyesebb fellépése is óvatosságra inti azokat a szereplőket, akik tisztességtelen gyakorlat alkalmazásán törik a fejüket.
Ugyanakkor adódik a kérdés, hogy a vásárlói érdeklődés milyen mértékben alakítja az idei Black Friday forgalmat. A világgazdaság általános állapota, a megnövekedett lakossági kiadások és rezsiárak, az elektronikai termékkörök átlagon felüli drágulása, valamint a gyenge forintárfolyam csökkenti a vásárlói hajlandóságot, így sokan arra számítanak, hogy az idei fekete péntek leárazásai a tavalyinál is kisebb mértéket érnek el. Ezzel szemben néhány kereskedő bízik abban, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb jó áron vásárolni, így az év legjelentősebb leárazás-cunamija igazán sikeres lehet.
Annyi azonban bizonyos, hogy a 90 százalékos leárazások elmaradása miatt dührohamot kapó „bezzeg máshol” vásárlóknak idén is lesz miért mérgelődniük. Az ilyen mértékű leárazások soha nem voltak fenntarthatók és üzletileg indokoltak, ráadásul a végbemenő változások a leárazások mértékének csökkenését indokolják. A beszerzési árak növekedése mellett olyan tényezők is közrejátszanak, mint a gyártás során felmerülő energiahasználás költsége vagy épp az üzemanyagdrágulás, ami nélkül a termék nem érkezhetne meg a felhasználóhoz. Az is biztosan kimondható, hogy az előző évek növekedési üteme nem tartható a hazai e-kereskedelemben, ennek ellenére folytatódni fog az online térhódítása; éves szinten 5-12 százalékos bővülési ütemre számítanak a kereskedők és a marketing ügynökségek. A Black Friday pozitív vagy épp negatív tapasztalatai a jövő évi vásárlásokat is befolyásolni fogják.