Az idei Black Friday valóban más lesz?

Share

Újszerű Black Friday vár a hazai online vásárlókra, hiszen az akciókat érintő árfeltüntetés szabályai ez évtől jelentősen változtak. Az új jogszabály szerint minden kereskedőnek – hagyományos üzleteken és webáruházakban egyaránt – akcióhirdetéskor fel kell tüntetnie az előző 30 nap legalacsonyabb árát; az akció mértéke ehhez az árhoz mérhető.

Ennek a szabályozásnak köszönhetően a korábbi „fel-leárazós” tisztességtelen gyakorlat lehetetlenné válik, vagyis a kereskedők nem tehetnek előnyt szert azáltal, hogy az akció ideje előtt felárazzák a termékeiket, majd ahhoz számítva nagyobb százalékot írnak az árcímkékre. A színlelt árcsökkenések különösen a fekete péntek napjára voltak jellemzőek. A tavalyi Black Friday idején ez a szabályozás még nem volt érvényben, noha Magyarország piacvezető e-kereskedője, az eMAG már ezt a gyakorlatot alkalmazta – részben a kereskedői renomé helyreállítása érdekében.

A trükközés visszaszorításában az is fontos szerepet játszik, hogy csakis 15 napnál régebben forgalomban lévő termékek esetében érvényesíthetők akciók. Nem mellesleg a Gazdasági Versenyhivatal erélyesebb fellépése is óvatosságra inti azokat a szereplőket, akik tisztességtelen gyakorlat alkalmazásán törik a fejüket.

Ugyanakkor adódik a kérdés, hogy a vásárlói érdeklődés milyen mértékben alakítja az idei Black Friday forgalmat. A világgazdaság általános állapota, a megnövekedett lakossági kiadások és rezsiárak, az elektronikai termékkörök átlagon felüli drágulása, valamint a gyenge forintárfolyam csökkenti a vásárlói hajlandóságot, így sokan arra számítanak, hogy az idei fekete péntek leárazásai a tavalyinál is kisebb mértéket érnek el. Ezzel szemben néhány kereskedő bízik abban, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb jó áron vásárolni, így az év legjelentősebb leárazás-cunamija igazán sikeres lehet.

Annyi azonban bizonyos, hogy a 90 százalékos leárazások elmaradása miatt dührohamot kapó „bezzeg máshol” vásárlóknak idén is lesz miért mérgelődniük. Az ilyen mértékű leárazások soha nem voltak fenntarthatók és üzletileg indokoltak, ráadásul a végbemenő változások a leárazások mértékének csökkenését indokolják. A beszerzési árak növekedése mellett olyan tényezők is közrejátszanak, mint a gyártás során felmerülő energiahasználás költsége vagy épp az üzemanyagdrágulás, ami nélkül a termék nem érkezhetne meg a felhasználóhoz. Az is biztosan kimondható, hogy az előző évek növekedési üteme nem tartható a hazai e-kereskedelemben, ennek ellenére folytatódni fog az online térhódítása; éves szinten 5-12 százalékos bővülési ütemre számítanak a kereskedők és a marketing ügynökségek. A Black Friday pozitív vagy épp negatív tapasztalatai a jövő évi vásárlásokat is befolyásolni fogják.

Dániel

Senki sem annyira objektív, hogy feltevés és bizonyított tény között mindenkor különbséget tudjon tenni. Van, hogy valamiről azt hisszük, bizton tudjuk, de elszámítjuk magunkat, és visszatalálni sokszor minden, csak éppen nem egyszerű. (Ferdinand von Schirach)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük