Öt év alatt 2 milliárd euróra nőhet a szerbiai e-kereskedelem

Share

A 2026-os esztendőben 2 milliárd euró feletti e-kereskedelmi teljesítményt prognosztizál Szerbiában az Ekonom. A részben big data kutatáson alapuló jelentés igyekszik felhívni a figyelmet a szerb piac által kínált viszonylagosan kedvező feltételekre.

Az Ekonom előző, szerbiai online piaccal kapcsolatos elemzése a 2021-es eredményeket vizsgálta, a mostani kutatás pedig az előttünk álló ötéves ciklus növekedését modellezi.

2021-ben Szerbia e-kereskedelmi teljesítménye megközelítette a 530 millió eurót. Ez a bevételtömeg jelentős elmaradást mutat a közép-kelet-európai régió piacaihoz képes; Magyarország e-kereskedelmi bevétele ennek a hat és félszerese, a régió „online mintaállamának” számító Csehország pedig csaknem hússzoros eredményre volt képes.

A jelentés kihangsúlyozza, hogy a szerb piac növekedési potenciálja elsősorban az elmaradással együttesen értelmezhető; a régióban kimagasló éves növekedési ütem nagyrészt az alacsony bázisnak köszönhető. Szerbia lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis 2021-ben nem haladta meg a 2 millió 360 ezer főt. Ennél a mutatónál nem várható kiugró növekedés; 2026-ban az aktív online vásárlók száma várhatóan 3 millió 100 ezer lesz.

Az átlagos megrendelési érték növekedése szintén alacsony szinten marad; 2021-ben a tranzakciók átlagos értéke 44 euró volt. Az FMCG (gyors felhasználású) termékek online kereskedelmi részesedése várhatóan növekedni fog; mivel ezek jellemzően kisértékű termékkörökhöz tartoznak, növelik a tranzakciószámot, de fékezik az átlagos megrendelési érték emelkedését. 2026-ra az átlagos megrendelési érték 48 euró körüli szinten várható.

A növekedési potenciál egyértelműen a vásárlási gyakoriság növekedésében rejlik. 2021-ben a szerb aktív online vásárlók átlagosan 5,1 tranzakciót bonyolítottak, ez az érték azonban bizonyosan nőni fog; az Ekonom kalkulációi alapján 2026-ra a vásárlási gyakoriság meghaladja a 13-at, vagyis az aktív vásárlók ennyi tranzakciót bonyolítanak a naptári évben. Ugyanakkor a jelentés kitér arra, hogy a prognosztizált érték kifejezetten alacsonynak fog számítani az európai kontinensen és a közép-kelet-európai régióban is.

Mindezek fényében kalkulálhatóvá válik a szerbiai online kereskedelem összesített bevétele. A jelentés szerint a következő években a szerbiai e-kereskedelmet 30% feletti növekedési ütem jellemzi. 2026-ban a szerbiai online piac bevétele elérheti vagy meghaladhatja a 2 milliárd eurót, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom csaknem tizedét jelenti – az üzemanyag- és járműeladásokat nem figyelembe véve.

Elsősorban a dinamikus növekedésnek köszönhetően a szerbiai online piac kedvező gazdasági környezetet teremthet a piacnyitást tervező magyar webáruházak számára. Megfelelő exportterv és tudatos teljesítménymarketing birtokában a hazai webáruházak sikeressé válhatnak Szerbiában.

Dániel

Senki sem annyira objektív, hogy feltevés és bizonyított tény között mindenkor különbséget tudjon tenni. Van, hogy valamiről azt hisszük, bizton tudjuk, de elszámítjuk magunkat, és visszatalálni sokszor minden, csak éppen nem egyszerű. (Ferdinand von Schirach)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük