A 2026-os esztendőben 2 milliárd euró feletti e-kereskedelmi teljesítményt prognosztizál Szerbiában az Ekonom. A részben big data kutatáson alapuló jelentés igyekszik felhívni a figyelmet a szerb piac által kínált viszonylagosan kedvező feltételekre.
Az Ekonom előző, szerbiai online piaccal kapcsolatos elemzése a 2021-es eredményeket vizsgálta, a mostani kutatás pedig az előttünk álló ötéves ciklus növekedését modellezi.
2021-ben Szerbia e-kereskedelmi teljesítménye megközelítette a 530 millió eurót. Ez a bevételtömeg jelentős elmaradást mutat a közép-kelet-európai régió piacaihoz képes; Magyarország e-kereskedelmi bevétele ennek a hat és félszerese, a régió „online mintaállamának” számító Csehország pedig csaknem hússzoros eredményre volt képes.
A jelentés kihangsúlyozza, hogy a szerb piac növekedési potenciálja elsősorban az elmaradással együttesen értelmezhető; a régióban kimagasló éves növekedési ütem nagyrészt az alacsony bázisnak köszönhető. Szerbia lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis 2021-ben nem haladta meg a 2 millió 360 ezer főt. Ennél a mutatónál nem várható kiugró növekedés; 2026-ban az aktív online vásárlók száma várhatóan 3 millió 100 ezer lesz.
Az átlagos megrendelési érték növekedése szintén alacsony szinten marad; 2021-ben a tranzakciók átlagos értéke 44 euró volt. Az FMCG (gyors felhasználású) termékek online kereskedelmi részesedése várhatóan növekedni fog; mivel ezek jellemzően kisértékű termékkörökhöz tartoznak, növelik a tranzakciószámot, de fékezik az átlagos megrendelési érték emelkedését. 2026-ra az átlagos megrendelési érték 48 euró körüli szinten várható.
A növekedési potenciál egyértelműen a vásárlási gyakoriság növekedésében rejlik. 2021-ben a szerb aktív online vásárlók átlagosan 5,1 tranzakciót bonyolítottak, ez az érték azonban bizonyosan nőni fog; az Ekonom kalkulációi alapján 2026-ra a vásárlási gyakoriság meghaladja a 13-at, vagyis az aktív vásárlók ennyi tranzakciót bonyolítanak a naptári évben. Ugyanakkor a jelentés kitér arra, hogy a prognosztizált érték kifejezetten alacsonynak fog számítani az európai kontinensen és a közép-kelet-európai régióban is.
Mindezek fényében kalkulálhatóvá válik a szerbiai online kereskedelem összesített bevétele. A jelentés szerint a következő években a szerbiai e-kereskedelmet 30% feletti növekedési ütem jellemzi. 2026-ban a szerbiai online piac bevétele elérheti vagy meghaladhatja a 2 milliárd eurót, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom csaknem tizedét jelenti – az üzemanyag- és járműeladásokat nem figyelembe véve.
Elsősorban a dinamikus növekedésnek köszönhetően a szerbiai online piac kedvező gazdasági környezetet teremthet a piacnyitást tervező magyar webáruházak számára. Megfelelő exportterv és tudatos teljesítménymarketing birtokában a hazai webáruházak sikeressé válhatnak Szerbiában.