Szórakoztató tanulás a STEAM módszerrel

Share

Ha tartanánk egy közvélemény-kutatást a diákok körében, hogy mely tantárgyakat szeretik a legkevésbé, akkor a többség alighanem az elsők közt említené meg a matematikát, fizikát, kémiát, biológiát, azaz a reáltárgyakat. 

Miért van ez?

A jelenségnek döntően az az oka, hogy a nebulók túlságosan száraznak találják a tananyagot, érthetően nem hozza őket lázba a periódusos rendszer elemeinek bemagolása vagy a fizikai egyenletek megoldása, hiszen nem látják azt, hogy ezeket az elméleti tudnivalókat miképp lehet alkalmazni a gyakorlatban. De vajon muszáj ennek így lennie? 

Szerencsére nem, hiszen a STEAM módszerrel, amit hazánkban többek között a Brit-Magyar Iskola tantervében is alkalmaznak – a diákok integrált megközelítésben, projektmunkák által ismerkednek meg a tudományok világával. 

Pontosan mi az a STEAM módszer?

A STEAM betűsző a Science, Technology, Engineering, Art&Craft, Math szavak kezdőbetűinek összevonása. Ez egy olyan módszertan, ami egyesíti a természettudomány, technológia, mérnöki tudomány, művészet és a matematika tantárgyi elemeit, ezáltal a diákok multidiszciplináris, holisztikus megközelítésben ismerkedhetnek meg velük, nem pedig külön-külön tanórák keretében.

A legizgalmasabb része pedig a projektmunka, ahol a nebulók különféle gyakorlati feladatok által fedezik fel a technológia és a tudomány különféle aspektusait, ezek pedig sokkal jobban bemutatják a valóságot, mint a hagyományos iskolarendszer tantárgyakra szeparált, elméleti oktatása. 

A STEAM tulajdonképpen a STEM egy továbbfejlesztett változatának is tekinthető. Az előbbiben az “A”, avagy a művészet a kreativitást és a vizuális eszköztárak megjelenését szolgálja, ezáltal az oktatás is élményszerűvé válik.

STEAM oktatás a gyakorlatban, avagy nézzünk egy konkrét példát!

A már említett Brit-Magyar Iskola 5. osztályos diákjai a világűr témáját dolgozták fel ezzel a módszerrel. 

Az órákon volt szó arról, hogy az emberiséget mióta foglalkoztatja a világegyetem, hogyan fedezték fel, és miképp sikerült fellőni az első műholdakat, valamint embert küldeni a Holdra. Emellett elbeszélgettek arról, mit jelent a gravitáció az űrrakétákra nézve, és hogyan lehet esetükben kiküszöbölni a Föld vonzásának problémáját. 

Erre épült fel a projektmunka is, melynek során az volt a gyerekek feladata, hogy tervezzenek egy saját kilövőrendszert, amiből a rakétát szimbolizáló vattagolyót minél messzebbre kellett kilőni. 

A diákok először megismerkedtek egy alapvető ágyúdizájnnal, majd ebből kiindulva kellett megtervezniük a saját modelljüket. Itt már szabadjára lehetett engedni a kreativitást, közben szem előtt tartva a minél hatékonyabb megvalósítást. 

Miután elkészültek a prototípusok, következhettek a tesztelések, finomítások, fejlesztések. Mindehhez pedig olyan hétköznapi anyagokat használtak fel, mint a kartonpapír, cellux, iratkapocs vagy zsineg. A projektet pedig természetesen be is kellett mutatni az osztály többi tagjának.

Ugye, hogy a tudományok lehetnek szórakoztatóak is?

Máté

Az újságírók sem tökéletesebbek, mint bármely más szakma képviselői. De az újságírói etikát követők munkája minőségileg más, mint azoké, akik kivonják magukat alóla. (Timothy D. Snyder)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük