Defekttűrő gumik: Biztonság és teljesítmény kompromisszumok nélkül

Share

Egyre többen keresnek defekttűrő gumiabroncsokat, és nem véletlenül. Ma már sokszor ilyen gumival gördül le egy autó a gyártósorról, mert ezek a gumik nagyon jó fékezést és tapadást érnek el, emellett pedig még magas biztonsági mutatóval is rendelkeznek.

De mit is érdemes róluk tudni? Mitől defekttűrő egy abroncs, kinek ajánlott, és milyen előnyei és hátrányai vannak? A következőkben ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Mit kell tudni a defekttűrő gumikról?

A defekttűrő gumiabroncsok olyan gumik, melyeket erősített oldalfallal készítenek, ennek köszönhetően pedig a gumi defekt esetén nem ereszt le teljesen, vagyis marad tartása akkor is, ha a nyomás lecsökken. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a végtelenségig közlekedhetünk defekttűrő gumival. Ugyanúgy cserére szorul ez az abroncs is defekt esetén, viszont nem maradunk az út szélén, ugyanis a gumi arra mindenképp alkalmas, hogy elguruljunk vele az első szervizig.

A defekttűrő abroncsok esetében többféle jelölés is ismert.  Defekttűrő gumit jelöl a RUN FLAT (RF) felirat, és az RFT (Run Flat Tire) rövidítés is. A Michelin gumik esetében ZP kiadása mutatja a defekttűrést, a Continental gumik esetében pedig a SSR jelzés.

Nem árt tudni, hogy nem minden autóra szabad defekttőrű gumit tenni. Nagyon fontos, hogy csak olyan autóra kerülhet fel ilyen gumi, amelyben van keréknyomás-visszajelző. Akadnak olyan kocsik is, melyek esetében a gyártó nem javasolja a defekttűrő gumit. Azt sem árt tudni, hogy ha új autót vásárolunk, és az autó eleve defekttűrő abronccsal érkezik, akkor arra a jövőben is ilyet célszerű vásárolni.

Akiknek megéri defekttűrő abroncsban gondolkodni, azok egyrészt a tanulóvezetők, a kezdő sofőrök, akiknek nagy biztonságérzetet adhat egy ilyen abroncs, de az idősebbek számára is jó megoldás lehet, akiknek egy kerékcsere már gondot okozhat, ha egyedül kell levégezniük. Emellett azoknak is jó megoldás, akik sokat közlekednek autópályán.

Mi a hátránya a defekttűrő abroncsoknak?

Amit nem árt tudni a defekttűrő abroncsokról, hogy egyáltalán nem mondhatóak olcsónak, 25-30 %-kal drágábbak, mint egy hagyományos abroncs. A fogyasztás tekintetében sem mondhatóak kedvezőnek, arról már nem is beszélve, hogy az élettartamuk is némiképp rövidebb, mint egy hagyományos gumi esetében.

Négyévszsakos gumik esetében is létezik defekttűrő abroncs?

Pár éve még olyan cikkeket olvashattunk, hogy négyévszakos gumiba ne keressünk defekttűrő fajtát, mert olyan nem is létezik, ma már azonban ilyen is van. A nagy prémium márkák kínálatában ugyanis már ilyen abroncsokat is, bár mintázatban és méretben is meglehetősen szűk a kínálat. Például 205/55 r16 négyévszakos gumi estén találni fogunk defekttűrő abroncsot, mint például a Hankook Kinergy 4S 2 H750 vagy a Goodyear Vector 4Seasons G2, a 195 65 r15 négyévszakos gumi esetében pedig a Bridgestone A005 WeatherControl DriveGuard mintázat állhat a rendelkezésünkre. Akad azonban olyan méret, amelyre nem biztos, hogy találunk defekttűrő abroncsot.

Dániel

Senki sem annyira objektív, hogy feltevés és bizonyított tény között mindenkor különbséget tudjon tenni. Van, hogy valamiről azt hisszük, bizton tudjuk, de elszámítjuk magunkat, és visszatalálni sokszor minden, csak éppen nem egyszerű. (Ferdinand von Schirach)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük