Még a mai negyvenes-ötvenes korosztály számára is elsősorban az M7-es volt hosszú ideig “az autópálya”, jóllehet mára már a gyorsforgalmi utak rendszere szinte teljesen behálózza az országot.
Hazánkban ennek a speciális úthálózatnak kész történelme van, mint a fizetési rendszer is több fejlődési szakaszon ment keresztül, míg az Autopalyamatrica.hu oldalon áttekinthető autópálya matrica árak kifinomult rendszere kialakult.
Ebben az írásban gyors áttekintést adunk az 1990-es évektől napjainkig.
A kezdetek
A rendszerváltás utáni első években az autópályákat díjmentesen lehetett használni, jóllehet már 1988-ban felmerült a fizetős rendszer kiépítése, de ezt a társadalmi nyomás megakadályozta.
Viszont ez később elengedhetetlenné vált, hiszen az üzemanyag-vásárláskor bújtatva megfizetett útadó nem volt elegendő a karbantartásra, pláne a fejlesztésre.
Az első fizetős útszakasz az M1/M15 volt, amin 1996 januárjától kezdve szednek díjat. Ezután – az újonnan épülő szakaszokra – koncessziós szerződést kötöttek az építővel, aki ennek értelmében a beruházó az általa készített pályán díjat szedhetett. Ezeken a szakaszon a Horvátországból ismerős kapus rendszerrel próbálkoztak, de ezt az autósok nem szerették, sokan kritizálták, főleg mert az ellenőrzés is sok időveszteséggel járó folyamat volt.
Matrica a szélvédőn
A sok panaszra válaszként 1998-ban érkezett a matricaalapú autópályadíj-fizetési rendszer, mely a mai több időintervallumra megváltható jogosultságokat is megalapozta, és az autósok kényelmét is nagyban növelte.
A matrica ebben az időben ténylegesen az autóra került, a szélvédő belső oldalára kellett felsimítani, és egy hitelesítő mágneskártya is dukált mellé.
A mai rendszer kialakulása
Ez a rendszer 10 éven keresztül, 1998-ig működött, ekkor váltottunk át a mai rendszámfelismerős hálózatra, ami nagy ugrást jelentett a jogosultság ellenőrzésében, a díjbeszedés hatékonyságában.
2015-ben vezették be a megyei (ma már vármegyei) matricákat, melyek rögtön népszerűek lettek kedvező ár-érték arányuk miatt.
Ekkor alakították ki a hosszú ideig érvényes kategóriákat is, amik kapcsán idén érkezett két lényegi változás. Módosított határidővel, 2024. április 1-jétől a buszok kikerülnek a matricarendszerből, és átkerülnek a teherautókra érvényes arányos útdíjhasználati rendszerbe, melyhez a járművek fedélzetére az OBU nevű eszközt kell telepíteniük. Az eredeti határidő február 1. lett volna, de a buszosok végül kaptak még két hónapot az átállásra.
A másik jelentős változás, amit sok autós nagy örömmel fogadott, az az egynapos autópálya-matrica bevezetése, amit egy európai uniós előírás tesz kötelezővé és 24 óráig érvényes.
A D1-es kategóriában a matrica ára 5150 forint, a D2 kategóriában pedig 7310 forintot kell fizetni érte. Előreláthatólag a tranzitforgalom résztvevői számára fognak igazán komoly előnyt jelenteni.