Az egészségügy világa folyamatos átalakuláson megy keresztül, ez a változás pedig az életmódunkra is hatással van. A munkaherőhiány, a növekvő költségek, valamint az ellátási lánc akadozása mind-mind olyan tényezők, amelyek újfajta gondolkodást igényelnek a szolgáltatóktól, valamint a páciensektől egyaránt. A mostani évben lehetőséget kapunk arra, hogy újragondoljuk, hogyan viszonyulunk az egészségünkhöz, a digitális megoldásokhoz, amik már az egészségügyben is jelen vannak.
Emberhiány helyett emberközpontúságra van szükség
A szakemberek elvándorlása és kiégése az egész világban problémát és kihívást jelent az egészségügyben, nemcsak Magyarországon. Az utóbbi években az orvosok mellett a nővérek leterheltsége is elérte azt a szintet, amit már nem bírnak tovább. Sok kórház bérnövekedést próbál meg alkalmazni, hátha azzal megtarthatja a dolgozóit, de ez sosem lesz hosszú távú megoldás. Ezzel a FutureManagement egészségügyi marketingjének csapata is tisztában van, hiszen egyre többen választják a magánszektort mind a páciensek, mind az orvosok körében.
A fenntarthatóság érdekében az intézmények próbálják egyszerűsíteni a folyamataikat, olyan feladatokat ruháznak át az adminisztratív személyzetre vagy szoftverekre, amikhez nincsen szükség végzettségre. Ezt pedig sokan nem vállalják, ráadásul igen kevés pénzért, így többen döntenek úgy, hogy végül elhagyják ezt a területet.
Gazdasági egyensúly
Több olyan intézmény van ma Magyarországon, amely a túlélés határán működik, hiszen a költségek rohamosan növekednek, a támogatások és a biztosítók által visszatérített összegek viszont nem igazán változnak. Az anyagi stabilitás érdekében sok szervezet átgondolja a beszerzési szokásait, közös, nagyobb volumenű vásárlások mellett döntenek, illetve a beszállítókkal való együttműködés akár negyedével is csökkentheti a kiadásokat.
Az ERP rendszerek és a digitális megoldások nagy része persze a magánklinikákon található meg, de ma már az állami rendszer szerves részét is képezik. Ezek segíthetnek abban, hogy a beszerzések pontosabbak és átláthatóbbak, emellett költséghatékonyabbak is legyenek. A papíralapú ügyintézés a legtöbb esetben teljesen háttérbe szorul, ezzel együtt pedig csökkenthető a hibalehetőségek, a felesleges késlekedések száma, nem beszélve arról, hogy valamelyest nő az ellátás minősége is.
Könnyebb hozzáférést kapunk az egészségügyi szolgáltatásokhoz?
Igen is, meg nem is. A prevenció és az időben történő beavatkozás persze kulcsfontosságú, hiszen enélkül nincsen hosszú és egészséges élet. A hozzáférhetőség azonban nem mindenki számára egyforma, ugyanis jelentős területi és társadalmi különbségek vannak, nem beszélve az információhiányról, ami tovább nehezíti azt. Ennek megoldására a legtöbb helyen modern adatközlési eszközöket alkalmaznak, amikkel pontosan fel lehet térképezni a hiányosságokat. De sok esetben még ez sem elég, főleg egy vidéki zsákfaluban élő idős ember esetében.