Egészségügy 2025-ben: trendek, amelyek újraírhatják a jólét fogalmát

Share

Az egészségügy világa folyamatos átalakuláson megy keresztül, ez a változás pedig az életmódunkra is hatással van. A munkaherőhiány, a növekvő költségek, valamint az ellátási lánc akadozása mind-mind olyan tényezők, amelyek újfajta gondolkodást igényelnek a szolgáltatóktól, valamint a páciensektől egyaránt. A mostani évben lehetőséget kapunk arra, hogy újragondoljuk, hogyan viszonyulunk az egészségünkhöz, a digitális megoldásokhoz, amik már az egészségügyben is jelen vannak.

Emberhiány helyett emberközpontúságra van szükség

A szakemberek elvándorlása és kiégése az egész világban problémát és kihívást jelent az egészségügyben, nemcsak Magyarországon. Az utóbbi években az orvosok mellett a nővérek leterheltsége is elérte azt a szintet, amit már nem bírnak tovább. Sok kórház bérnövekedést próbál meg alkalmazni, hátha azzal megtarthatja a dolgozóit, de ez sosem lesz hosszú távú megoldás. Ezzel a FutureManagement egészségügyi marketingjének csapata is tisztában van, hiszen egyre többen választják a magánszektort mind a páciensek, mind az orvosok körében.

A fenntarthatóság érdekében az intézmények próbálják egyszerűsíteni a folyamataikat, olyan feladatokat ruháznak át az adminisztratív személyzetre vagy szoftverekre, amikhez nincsen szükség végzettségre. Ezt pedig sokan nem vállalják, ráadásul igen kevés pénzért, így többen döntenek úgy, hogy végül elhagyják ezt a területet.

Gazdasági egyensúly

Több olyan intézmény van ma Magyarországon, amely a túlélés határán működik, hiszen a költségek rohamosan növekednek, a támogatások és a biztosítók által visszatérített összegek viszont nem igazán változnak. Az anyagi stabilitás érdekében sok szervezet átgondolja a beszerzési szokásait, közös, nagyobb volumenű vásárlások mellett döntenek, illetve a beszállítókkal való együttműködés akár negyedével is csökkentheti a kiadásokat.

Az ERP rendszerek és a digitális megoldások nagy része persze a magánklinikákon található meg, de ma már az állami rendszer szerves részét is képezik. Ezek segíthetnek abban, hogy a beszerzések pontosabbak és átláthatóbbak, emellett költséghatékonyabbak is legyenek. A papíralapú ügyintézés a legtöbb esetben teljesen háttérbe szorul, ezzel együtt pedig csökkenthető a hibalehetőségek, a felesleges késlekedések száma, nem beszélve arról, hogy valamelyest nő az ellátás minősége is.

Könnyebb hozzáférést kapunk az egészségügyi szolgáltatásokhoz?

Igen is, meg nem is. A prevenció és az időben történő beavatkozás persze kulcsfontosságú, hiszen enélkül nincsen hosszú és egészséges élet. A hozzáférhetőség azonban nem mindenki számára egyforma, ugyanis jelentős területi és társadalmi különbségek vannak, nem beszélve az információhiányról, ami tovább nehezíti azt. Ennek megoldására a legtöbb helyen modern adatközlési eszközöket alkalmaznak, amikkel pontosan fel lehet térképezni a hiányosságokat. De sok esetben még ez sem elég, főleg egy vidéki zsákfaluban élő idős ember esetében.

Dániel

Senki sem annyira objektív, hogy feltevés és bizonyított tény között mindenkor különbséget tudjon tenni. Van, hogy valamiről azt hisszük, bizton tudjuk, de elszámítjuk magunkat, és visszatalálni sokszor minden, csak éppen nem egyszerű. (Ferdinand von Schirach)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük