Befolyásolt borravaló – ismét a HelloPay-t vizsgálja a GVH

Share

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mivel – a korábbi versenyhatósági bírságok ellenére – valószínűleg megint tisztességtelen nyomást gyakorol a fogyasztókra az „elvárt” borravaló mértékéről.

A nemzeti versenyhatóság eljárást indított a HelloPay Zrt. -vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.

A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10%-os borravaló- és adománymérték miatt. A terminál működési módja ugyanis jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg stb.) között. A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.

2021 végén a hatóság megvizsgálta a vállalkozással szembeni tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10%-os mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.

A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a HelloPay termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja. A szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (pl. étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül. A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (pl. „Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 %”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

GVH Sajtóiroda

HIRDETÉS ⬇

Máté

Az újságírók sem tökéletesebbek, mint bármely más szakma képviselői. De az újságírói etikát követők munkája minőségileg más, mint azoké, akik kivonják magukat alóla. (Timothy D. Snyder)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük